Naakt in het pashokje van H&M

door linsy op 27 maart 2014

Met één oog

De hele dag worden je spiegeltjes voorgehouden. Je kunt er in kijken of wegkijken. Ik kijk er vaak in. Want ik reflecteer graag en ben leergierig. Maar als het gaat om het opnieuw gestalte geven aan mijn bedrijf, heb ik heel lang weggekeken. Misschien af en toe met één oog gespiekt….maar daar bleef het bij.

Te confronterend

Waarom wil ik niet kijken? Een open deur: omdat het zo verrekte confronterend is. Het is fijner om gewoon door te gaan. En een volle coachpraktijk helpt daarbij. Ik heb het een hele tijd volgehouden. Ik was aardig ingedut. Totdat de eerste wake up call kwam.

Wake up!

Wakker werd ik toen een klant van mij vroegtijdig met een coachtraject stopte. Dat kwam even hard aan. Maar het was terecht. We bleken geen goede match. En ook al deed ik hard mijn best, ze zou nooit die enthousiaste klant worden, die als ambassadeur mij zou aanbevelen. Ik keek in de spiegel.

Van nik’s krijg je niks

Deze klant was niet mijn ideale klant. En als ik terugkijk, wist ik dat al bij de kennismaking. Ik was niet scherp genoeg geweest en had te makkelijk JA gezegd. Dat is namelijk veel makkelijker dan NEE zeggen als je een heel aardig iemand voor je hebt die jou hulp wilt.

Iets wat ik altijd heel hard roep tegen mijn klanten: Pas op… Werk je met nik’s (niet ideale klanten) dan eindig je met niks. Op de langer termijn is dit zeker zo. In dit geval leverde het me heel veel op. Ik was weer scherp.

Klotsende oksels

De volgende wake up call kwam uit een hele andere hoek. Het ging allemaal heel snel. Bezoekje aan de huisarts en een paar dagen later zat in het ziekenhuis voor een mammografie. En als je weet dat mijn moeder aan borstkanker is overleden, dan kun je je voorstellen hoeveel angst er zich van mij meester maakte. Twee uur lang heb ik met klotsende oksels in het ziekenhuis gezeten. Gelukkig kwam toen het verlossende woord dat er niets aan de hand was…tenminste niet met mijn borst. Opnieuw keek ik in de spiegel. Dit keer die van mijn lijf. De boodschap was helder: het was tijd om beter voor mezelf te gaan zorgen.

Implementeren

Dat is ook precies het vervelende effect van in de spiegel kijken. Je kunt er niet om heen. Je moet in actie komen. Want ja, inzichten zonder implementatie daar heb je niks aan.

Dus ik voel weer goed bij mezelf of ik de juiste coach ben voor de klus en zeg regelmatig NEE. Het prettige neveneffect is dat ik het minder druk heb met coachafspraken. Mijn tweede doel: ruimte en aandacht geven aan nieuwe dingen komt daarmee gelijk dichterbij!

Spiegels voor en achter

Doordat ik meer ruimte heb in mijn agenda, besloot ik naar het Business Bootcamp van Open Circles te gaan. Iets dat ik al jaren uitstel onder het mom: niks voor mij dat massale…ik hoor daar niks nieuws…ik heb wel andere dingen te doen in mijn weekend…

Deze keer ging ik wel. En ik dompelde me onder in het fenomeen. Ik snoof alles op. En inderdaad, inhoudelijk hoorde ik weinig nieuws. Maar het aantal spiegels dat ik in twee dagen tijd te zien kreeg….het voelde alsof ik naakt in het pashokje van de H&M stond. Spiegels voor en achter en een TL balk boven…zodat ik geen enkel bobbeltje over het hoofd kon zien!

Herkenbaar?

Wanneer had jij voor het laatst dat gevoel?

Durfde jij in de spiegel te kijken?

Wat zag jij?

Ben je al in actie gekomen?

Laat het me hieronder weten……Ik ben heel benieuwd!

 

en over die bobbeltjes…een volgende keer meer 😉

Inspirerende groet, Linsy

 

 

{ 4 comments… lees ze hieronder of voeg er een toe }

Monique Wien maart 31, 2014 om 18:46

Hallotjes lieve Linsy, wat heb je het weer levendig omschreven. Hoe je bent en hoe je het doet. Geweldig, daar hebben wij klanten wat aan. Een oprechte coach, die confronterend zichzelf voor de spiegel ziet staan. Super! Tot gauw, liefs Monique

Marieke Sprenger april 3, 2014 om 12:24

Haha, Al die spiegels!!
Gelukkig is alles goed, op gezondheidsvlak…pffff, ik ken de onderzoeken en de klotsende oksels.

Ik heb een aantal maanden terug eerlijk in een spiegel gekeken. Ik zag dat waar ik JA op wilde zeggen niet helemaal mijn ding was maar ook niet helemaal niet. Na de spiegel heb ik heel bewust de keuze gemaakt de klus wel te gaan doen en dat was goed. Het heeft mij een flinke boost aan middelen gegeven om door te gaan met het uitbouwen van mijn bedrijf. Daarnaast gaf het inzicht in welke thema’s mij wel liggen en welke minder waardoor ik de volgende keer weer betere keuzes kan maken. Geen spijt dus, van die klus.

Dat ik zit te wachten op meer vragen van die opdrachtgever? Nee, niet persé. Wel als het een thema is wat bij mij past.

linsy mei 9, 2014 om 12:32

Inderdaad Marieke, kiezen voor een Niet Ideale Klus kan een leerzaam proces opleveren. Belangrijk is dat je er bewust van bent tijdens je keuzeproces en de consequenties ervaart. En dat je wel voldoende klik hebt met de klant….En heb je deze klant duidelijk gemaakt bij welke klussen jij echt schittert? En dat ze je daarvoor een volgende keer zeker mogen bellen?

Arjanke april 28, 2014 om 21:52

Mooie nieuwbrief! inspirerend

Laat een comment achter

Previous post: